Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Мої статті

Розробка уроку читання на тему «Поетичні картини осені»

Розробка уроку читання на тему «Поетичні картини осені»

3 клас

 

Тема.С.Сухомлинський «Скільки барв кругом розлито…».К.Перелісна «Золота осінь».Л.Костенко «Вже брами літа замикає осінь»,«Соловейко застудився», «Шипшина важко віддає плоди…».

Мета.Вчити учнів сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих текстах.Узагальнювати знання учнів про початок осені,вчити спостерігати за змінами в природі.Розвивати вміння зв’язно висловлювати свої думки,творчу уяву учнів,спостережливість.Збагачувати словниковий запас учнів.Виховувати любов до природи.

Обладнання.Фотоілюстрації і малюнки осені,картки зі словами,макет клена з листочками для проведення гри «Доповни вірш».

Хід уроку

І.Організація учнів до уроку.Психологічна адаптація.

- Діти,я рада ввас вітати на нашому уроці читання.Сподіваюся,що ви прийшли на урок з чудовим настроєм.Тож почнемо урок із побажання.

Учитель.Я всміхаюсь сонечку.

Діти.Здрастуй,золоте!

Учитель. .Я всміхаюсь квіточці.

Діти.Хай вона росте!

Учитель.Я всміхаюсь дощику.

Діти.Лийся мов з відра!

Учитель.Друзям усміхаємось.

Діти.Зичимо добра!

-Тож поверніться один до одного і подаруйте посмішку.

-Тепер прорекламуємо наш урок (таблиця на дошці)

Ми будемо:

Урок буде:

  • Активними;
  • Працьовитими;
  • Творчими;
  • Зібраними;
  • Дисциплінованими;
  • Уважними.
  • Продуктивний;
  • Цікавий;
  • Творчий;
  • Навчальний.

-Сьогоднішній урок пройде під девізом:

« Кохаю край наш дорогий,що зветься Україна!»

ІІ.Мотивація навчальної діяльності

1.Розповідь учителя

-Сонце,вітер,повітря,луки,ліси,моря,птахи,звірі,комахи-це природа.Вона наповнена красою.треба тільки її побачити,відчути і зрозуміти.

-Прочитайте назву нового розділу.Про що ми читатимемо в ньому?

-Сьогодні ми почнемо читати книгу Природи.Але вона розкривається не всім,а тільки тим,хто може не тільки дивитися і слухати,а вміє бачити і чути,хто допитливо вглядається у світ кольорів і звуків.

-Отож,розгортаємо цю книгу.А як називається її перша сторінка,дізнаєтесь,коли виконаєте завдання.

2.Гра «Дешифрувальник»

АБВ

ГГДЕ

ЄЖЗИ

ІЇЙК

ЛМН

ОПР

СТУ

ФХЦ

ЧШЩ

ЬЮЯ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Підказка:це назва пори року.

Шифр:674510.

Відповідь: осінь.

3.Бесіда

-А що таке осінь?Після якої пори року вона наступає?

-Чи можна сказати,що зараз осінь?Доведіть свої міркування.

ІІІ. Підготовка до засвоєння знань

 1.Гра «Лабіринт»

-Пройдіть лабіринтом і прочитайте слова.

В       Ж        Ь       Е               И        Т      О        А                          Ь           Н        Е      Р

 

 

О              Т              Н             С         Л        Д         П                     Е           С           Е       В

-Що означають ці слова?Розташуйте їх у правильному порядку.

2.Ознаки осені

-Давньослов’янське слово осінь означає час жнив.Тому спочатку осінню називали короткий відлік часу,а потім це поняття об’єднали три місяці – вересень,жовтень,листопад.

-Давйте пригадаємо,якою буває осінь на початку,в середині і наприкінці.

Вересень.

Нежива природа. Сонце світить,але менше гріє,дні ще теплі,а ночі прохолодні,з першими заморозками,небо частіше вкривають темні хмари,ідуть дощі,у повітрі літає тонке павутиння бабиного літа.

Жива природа. Падають на землю жовті листочки з  берези,клена,каштана,багряні – з горобини,вишні; червоніють кетяги калини,горобини; готуються до зими комахи птахи та інші тварини.

Жовтень.

Нежива природа.Сонце ховається у кошлаті хмари,сіється дрібний,холодний,набридливий дощ;відійшло бабине літо.

Жива природа.Рясно опадає з дерев листя; комахи ховаються у затишні місця;стрижі,солов’ї,зозулі,ластівки,шпаки відлетіли у вирій; готується до зимового сну їжак,робить запаси на зиму білка.

Листопад.

Нежива природа.Дедалі менше сонячних днів;настає час перших морозів,особливо вони міцніють темної ночі;устеляє усе довкола перший сніжок,земля відпочиває.

Жива природа.Відлітають у вирій останні пташині зграї.

-Зробимо невелику подорож в осінь за допомогою фотоілюстрацій.

(ілюстрації підібрані так,щоб на них була зображена природа ранньої,золотої і пізньої оені)

-Часто ми чуємо:рання осінь,золота осінь,пізня осінь.Осінь нагадує вередливу царівну,яка то теплом повіє,то щедро золотом сипле,а той може закапризувати чи заплакати намов оте мале дитя.

-Під якими ілюстраціями мона підписати:вересень,жовтень,листопад.

-Яка осінь зараз?(Золота)

Золота осінь-золота сережка.

-Що ви можете сказати про ці словосполучення?

3.Легенда

За народним переказом,Осінь-старша дочка Сонця.Вона останньою залишила батьківський дім і стала четвертою порою року.Посилаючи Осінь на Землю,Сонце сказало їй6

-Забирай усе моє багатство.Я віддаю тобі усе своє золото.Будь щедрою, і люди полюблять тебе.

-Як Осінь виконує наказ Сонця?

Щедра осінь – щедра людина.

-Що ви можете сказати про ці словосполучення?

4.Прикмети ,приказки,прислів’я

-Люди,спостерігаючи за погодою,дещо помічали.

  • Швидко минув листопад – сувора буде зима.
  • Пізній листопад – на сувору і затяжну зиму.
  • Якщо до Покрови листя з берези і дуба спаде – очікується легка зима,якщо ж тримається – потрібно чекати сувору зиму.

-У народній творчості існує багато прислів’їв і приказок. «Зберіть» їх.

Творча робота

Вересневий час –….

Вересень –…

Як листя жовтіє,…

 Жовтень ходить по гаю…

Листопадовий день,як…

Восени день блисне,…

та виганяє птахів з краю.

заячий хвіст.

сім погод у нас.

то й поле смутніє.

а три кисне.

рум’янець року.

5.Літературна гра «Доповни вірш»

-По-різному сприймають люди осінь.Художники пишуть картини із зображенням осінніх пейзажів,композитори створюють «осінні» мелодії,а письменники,надихаючись красою осінньої природи,пишуть вірші.

-Давайте і ми попрацюємо творчо і спробуємо доповнити вірші.

(На дошці макет дерева з прикріпленими до гілок кленовими листочками.На листочках-слова,якими потрібно доповнити вірші,записані на дошці.Учні відшукують потрібне слово і вставляють його у вірш)

Тихо … ходить гаєм,

Ліс довкола аж … ,

Ясен … осипає,

Дуб нахмурений … .

Слова на жовтих листочках:осінь,горить,листя,стоїть.

Вже і клени … ,

Гублять листя сад і … .

Відлітають,відлітають,

Дикі гуси в теплий … .

Слова на червоних листочках:пожовтіли,гай,край.

Листя з лип і беріз … .

За стебло верболіз зачіпляється.

Стали трави,стежки … ,

А тоненькі гілки – та й … .

Слова на зелених листочках:осипається,золотистими,безлистими.

ІV.Артикуляційна розминка

-Щоб гарно читати потрібно розчитатися.

1.Робота із складовою таблицею.

2.Виразне читання вірша із зміною сили голосу

Тихо осінь ходить гаєм,   (пошепки) ,          (дуже голосно)

Ліс довкола аж горить,   ( напівголосно),  (голосно)

Ясен листя осипає,            (голосно),              ( напівголосно)

Дуб нахмурений стоїть. (дуже голосно),   (пошепки)

V.Повідомлення теми і мети уроку

-Красою природи можна милуватися не тільки очима.Адже письменники словами розповідають про природу так,що їхні спостереження,думки і почуття стають для нас,читачів,цікавими відкриттями,пробуджують уяву,спонукають до роздумів.

-Сьогодні ми познайомимось із такими творами  українських поетів Сергія Сухомлинського,Катерини Перелісної і Ліни Костенко.

VІ.Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу

1.Опрацювання вірша С.Сухомлинського «Скільки барв кругом розлито…»

А)Первинне сприйняття вірша

(Твір читає учитель)

-Які кольори автор побачив навколо?

Б)Словникова робота

Пурпур –

Охра-

Писанка-

В)Повторне читання вірша

(Учні читають вірш мовчки)

Г)Аналіз змісту.Вибіркове читання.

-Як ви думаєте,хто розлив фарби?

-Прочитайте,які барви розлито навколо.

-Поясніть порівняння «край наш,писанка неначе».

-Яким потрібно бути,щоб побачити таку красу рідного краю?

Г)Робота в парі.Гра «Я тобі – ти мені»

Один учень читає перші два слова кожного рядка,а другий -  дочитує рядок до кінця.Потім міняються.

2.Опрацювання вірша К.Перелісної «Золота осінь».

А)Читання колонок слів

Трава                               Синє

Садочки                         Чисте

Доріжки                         Золотая

Листочки                       Буро-золотаві

-Прочитайте слова першої колонки.До якої частини мови вони належать?

- Прочитайте слова другої колонки.До якої частини мови вони належать?

-Як змінити слово трава,щоб воно вживалось у зменшено-пестливій формі?

Б)Первинне сприйняття вірша

(Учні читають вірш мовчки)

-З яким почуттям автор говорить про осінь?

В)Повторне читання вірша

(Учні читають вірш «ланцюжком»)

-Який місяць осені описаний у вірші?

Г)Вибіркове читання.

-Доведіть словами із вірша,що автор описала саме жовтень.

- Доведіть,що про осінь автор пише як про живу істоту.

-Прочитайте,що з описаного можна побачити,що почути,а що – відчути.

Г)Словесне малювання

-Опишіть,якою ви уявляєте золоту осінь.

3.Фізкультхвилинка

Що ж,мабуть,прийшла пора

Трохи відпочити.

Хочу на фізкультхвилинку

Всіх вас запросити.

Раз – підняли руки вгору,

Два – схилились всі додолу,

Руки – в боки!

Скік-скік-скоки!

Нахилились.Повернулись,

Одне одному всміхнулись,

Покрутились вправо,вліво,

Щоб нічого не боліло.

Раз,два,три,чотири!

Набираємося сили.

Нахилились,повернулись,

До товариша всміхнулись.

4.Ознайомлення з життям і творчістю Ліни Костенко.

5.Опрацювання вірша Л.Костенко «Вже брами літа замикає осінь».

А)Робота над заголовком.

-Прочитайте назву вірша.

-Що означає слово брама? (Великі ворота)

-Як ви думаєте,про що буде йти мова у вірші?

Б)Первинне сприйняття вірша.

(Вірш читає учитель.Учні заплющують очі)

-Які картини постали у вашій уяві?

-Який настрій викликав у вас вірш?

В)Читання слів,поданих аналітико-синтетичним способом.

                  дощи                                                                  клонився

За              хлюпа          ло                               по             далося

                  микала                                                               губила

г)Повторне читання вірша учнями.Аналіз змісту.

-Як починається осінь?

-Назви яких тварин згадуються у вірші?

-Як змінилося їхнє життя з приходом осені?

-Яке слово у вірші має інше значення,хоч таке саме звучання?Які значення цього слова ви знаєте?

-Поясніть,як ви розумієте вислови:серпень випустив серп,осінь погубила у небі журавлині ключі?

Г)Робота над малюнком.

-Розгляньте малюнок до вірша.

-Чи відповідає він його змістові?

-Що художник зобразив не так?Як би ви доповнили малюнок?

6.Опрацювання вірша Л.Костенко «Соловейко застудився».

  1. Сам   вечірньої   години  
  2.  
  3.  
  4.  

-Прочитайте вірш мовчки.

-Що у вірші цікавого?Доведіть рядками вірша.

-У якому темпі та з яким настроєм потрібно читати вірш?Чому?

7.Опрацювання вірша Л.Костенко « Шипшина важко віддає плоди».

А)Первинне сприйняття вірша.

(Вірш читає учитель)

-До кого звертається із проханням шипшина?Про що вона просить?

Б) Повторне читання вірша.Аналіз змісту.

(Учні читають вірш «ланцюжком»)

-Подумайте,чому так схвильовано шипшина звертається до людей?

-Для чого шипшина хотіла залишити ягідки?

-Чи погоджуєтесь із думкою,що природа існує не тільки для користі лидини,а й для краси?

-З яких слів видно,що поетеса сприймає природу,як живу істоту?

В)Гра «Відшукай риму»

Плоди –підожди;

Рукава – ласкава;

Облиш – лиш;

Просила-красива.

8.Конкурс на кращого читця віршів про осінь.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

-Який вірш найбільше сподобався?

(Кожен учень відповідає у мікрофон)

-Зараз ви прочитаєте виразно вірші,які вам найбільше сподобалися,а потім ми всі разом визначимо,у кого це найкраще вийшло.

VІІ.Підсумок уроку

1.Відповіді на запитання.

-Вірші яких поетів ми сьогодні читали?Чим вони подібні?

-Як поети ставляться до природи?

-Чого навчають нас ці твори?

2.Гра «Лото»

-Щоб перевірити,як ви засвоїли твори,проведемо гру.

С.Сухомлинський

«Шиипшина важко віддає плоди»

Край наш писанка неначе,-треба тільки вміти бачить!

К.Перелісна

«Золота осінь»

Я ж тут для всіх,а не для тебе лиш. І просто осінь щоб була красива.

Л.Костенко

«Скільки барв кругом розлито…»

А тепер лежить під пледом, п’є гарячий чай із медом.

«Соловейко застудився»

Чорногуз поклонився лугам і садам. Відлітаючи в Африку,пакував чемодан.

«Вже брами літа замикає осінь»

Де не глянь,навколо килим кольористий, віти напівголі, небо синє чисте.

 

VІІІ.Повідомлення домашнього завдання.

Намалювати ілюстрації до прочитаних творів.

 

Категорія: Мої статті | Додав: School (14.12.2014)
Переглядів: 1815 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: